Obowiązki banku wobec kredytobiorcy: co Ci się należy?
Trudno dzisiaj znaleźć osobę, która nie korzysta regularnie z usług banków. Przykładem może być chociażby ROR, czyli Rachunek Oszczędnościowo – Rozliczeniowy, który prawdopodobnie Ty również posiadasz. Kontakty z bankami to nasza codzienność, dlatego warto wiedzieć, jakie obowiązki ma doradca klienta w banku! Jakie obowiązki banku nakłada prawo bankowe? O czym należy pamiętać, jeśli jesteśmy klientami tego rodzaju instytucji finansowych? Nie zapominaj o tym, jakie obowiązki informacyjne banku wobec klienta to podstawa – jest to istotne, byś w kontaktach z tego rodzaju instytucją finansową mógł je egzekwować. Śledź na bieżąco zmiany, dzięki temu będziesz mógł/mogła występować z pozycji świadomego klienta.
Jakie obowiązki ma bank wobec Ciebie? Obowiązki banku wobec klienta, o których warto pamiętać!
Po pierwsze: Ustawa o kredycie hipotecznym nakłada na bank obowiązek wydania ostatecznej decyzji kredytowej w ciągu 21 dni od momentu złożenia przez Ciebie wniosku kredytowego. Dlaczego może to być dla Ciebie tak ważne? Określenie sztywnych ram czasowych, w których bank musi wydać decyzję kredytową może być ogromnym ułatwieniem dla osoby starającej się o otrzymanie kredytu hipotecznego, pozwalając jej zaplanować cały proces. Notabene, dużą rolę w tym przypadku gra również czynnik psychologiczny: staranie się o kredyt hipoteczny może być stresującym przedsięwzięciem, wiele osób z niepokojem czeka na decyzję banku, dlatego wiedza o tym, kiedy zostanie ona wydana jest często istotna z punktu widzenia potencjalnych klientów.
Po drugie: pozostając w temacie kredytu hipotecznego, pamiętaj, że odstąpić od umowy kredytu hipotecznego możesz w ciągu 14 dni od jej zawarcia. To bardzo istotne – życie bowiem bywa nieprzewidywalne i czasami może się zdarzyć, że staniemy przed taką koniecznością. Świadomość istnienia podobnej opcji jest szczególnie ważna. Taka sama zasada obowiązuje w odniesieniu do produktu, jakim jest kredyt konsumencki.
Po trzecie: w obu przypadkach, zarówno jeśli chodzi o kredyt konsumencki, jak i kredyt hipoteczny, jeśli zdecydujesz się na odstąpienie od umowy, nie musisz bankowi tłumaczyć się dlaczego podjąłeś taką decyzję. To duże uproszczenie.
Po czwarte: zaciągnięcie kredytu itp. to poważne zobowiązanie, które może zaważyć na Twojej finansowej przyszłości. Masz tego świadomość? Koniecznością jest więc podjęcie rozsądnej, dobrze przemyślanej decyzji, a do tego potencjalny klient potrzebuje prawdziwych, sprawdzonych danych. Obowiązkiem banku jest przekazywanie Ci rzetelnych informacji.
Po piąte: zanim założysz rachunek w banku, musisz otrzymać dokument dotyczący opłat. Po co? Znajomość zawartych w nim informacji ma pomóc Ci w zestawieniu ze sobą i wybraniu najbardziej odpowiedniej propozycji.
REASUMUJĄC: rzecz jasna, to tylko niektóre z obowiązków, jakie bank ma wobec swoich klientów. Tak jak zostało wspomniane wyżej, wiedza na temat tego, jakie są obowiązki pracownika banku i instytucji w stosunku do Ciebie to cenny kapitał. Miej świadomość tego, jaki jest obowiązek informacyjny banku wobec klienta – to Ci pozwoli na egzekwowanie powinności instytucji z usług której korzystasz. Wiedza to warunek konieczny, by podejmować rozsądne, wyważone decyzje.