Co to jest monit?
Spis treści
Monit to przedsądowe wezwanie do zapłaty, mające na celu przypomnienie dłużnikowi o zaległym zobowiązaniu, jak i zmobilizowanie go do jego szybkiego i sprawnego uregulowania. W jakiej formie jest dostarczany? Jakie konsekwencje wiążą się z jego wręczeniem? A także, w jaki sposób można go uniknąć? Tego wszystkiego dowiesz się czytając poniży wpis.
Jakie formy może przyjąć monit?
Monit może być wysyłany w przypadku zalegania ze spłatą pożyczki i kredytu, ale również w przypadku niezapłaconego rachunku, opłaty za telefon itp. Stosowanych jest kilka form monitów, które są uzależnione od elementów takich jak: kwota zobowiązania, czy opóźnienie w spłacie. Im wyższe zadłużenie oraz dłuższy okres braku jego spłat – tym bardziej radykalne środki podejmowane przez firmę.
Podstawowymi formami monitu są:
- wiadomości SMS – wysyłane zazwyczaj w pierwszym okresie odnotowania braku wpłaty;
- wiadomości e-mail – podobnie jak w przypadku SMSów, wysyłane na samym początku procesu;
- kontakt telefoniczny – ten zazwyczaj podejmowany jest kilkukrotnie (np. po upływie 14, 30, 60 i 90 dni od planowanego terminu spłaty);
- tradycyjny list – wysyłany pocztą bezpośrednio na adres dłużnika;
- bezpośrednia wizyta przedstawiciela firmy – stosowana w ostateczności, gdy żadna z powyższych form nie przyniosła oczekiwanego rezultatu.
Monit – koszty i inne konsekwencje z nim związane
Otrzymanie monitu wiąże się dla dłużnika z konsekwencją w postaci dodatkowych kosztów, których wysokość zależy od indywidualnej polityki firmy udzielającej finansowania. W przypadku monitów SMSowych, mailowych, telefonicznych lub listowych – kwota takiej “kary” może wynosić od kilku do kilkudziesięciu złotych. W przypadku osobistej wizyty przedstawiciela firmy – koszt może wzrosnąć mocno ponad 100 złotych za każdą próbę takiego kontaktu. Kwota ta powiększa dotychczasowe zadłużenie, a w przypadku dalszego braku jego spłaty – pożyczkodawca nalicza również dodatkowe odsetki.
Jak zapobiec otrzymaniu monitu?
Najprostszą drogą jest po prostu sumienne i terminowe regulowanie swoich zobowiązań, w tym dbanie o wykonywanie przelewów co najmniej 1 dzień przed planowanym terminem spłaty. Tak, aby zapewnić pożyczkodawcy możliwość ich zaksięgowania.
A jeżeli z różnych przyczyn spłata pożyczki bądź kredytu nie jest możliwa – należy jak najszybciej skontaktować się z firmą, która udzieliła finansowania. W wielu przypadkach termin spłaty można bowiem przesunąć, tym samym unikając naliczania dodatkowych kosztów oraz szeregu innych nieprzyjemności.