Co to znaczy płatność za pobraniem?

Jest to pojęcie najczęściej stosowane w handlu internetowym, w którym to klienci (odbiorcy) dokonują zakupów u sprzedawców (sklepów internetowych). Płatnością za pobraniem nazywamy formę zapłaty, do której dochodzi w momencie dostarczenie zamówionego produktu pod wskazany adres.

Jakie zalety i wady niesie to rozwiązanie zarówno dla sprzedawców, jak i samych kupujących?

Płatność za pobraniem dla sprzedawcy

Okiem sprzedającego, płatność w tej formie można rozpatrywać dwojako – zarówno wskazując na jej zalety, jak i towarzyszące wady.

Z kluczowych zalet nie sposób pominąć wzrostu konkurencyjności. Nie każdy sprzedawca bowiem decyduje się na oferowanie przesyłek płatnych za pobraniem. Dlatego ten rodzaj płatności jest idealnym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji, a co za tym idzie – trafienie do szerszego grona potencjalnych klientów.

Istotną wadą jest z kolei ryzyko związane z brakiem odbioru przesyłki. Nieodebrana paczka jest dla sprzedawcy realnym kosztem, który musi ponieść, jeśli odbiorca z różnych względów nie zdecyduje się na jej odbiór.

 

Płatność za pobraniem dla kupującego

Tu podobnie, jak powyżej – płatność za pobraniem ma swoje dobre, jak i nieco gorsze strony.

Najważniejszą zaletą jest wygoda oraz elastyczność, dzięki którym klient może zamówić towar, nawet jeśli nie ma jak dokonać przelewu, w danej chwili nie posiada gotówki lub po prostu chce mieć pewność, że zapłaci dopiero wtedy, gdy przesyłka znajdzie się pod jego adresem.

 

 

Niektórzy zwracają również uwagę na większe bezpieczeństwo danych oraz ochronę prywatności, które oferuje ten rodzaj płatności. Opłata za pobraniem występuje zazwyczaj w formie gotówki, co oznacza, że zostawia po sobie znacznie mniej informacji zarówno o samej transakcji, jak i zakupionym przedmiocie. Nie można tu jednak mówić o całkowitej anonimowości, bowiem dokonując zakupów online, musimy liczyć się z tym, że takie dane (o produkcie, jego cenie, jak i informacje na temat odbiorcy) są przechowywane chociażby przez sam sklep internetowy.

Wada to natomiast konieczność dokonania płatności przy użyciu gotówki. Obecnie mało firm kurierskich ma w swoich zwyczajach posiadanie czytników kart płatniczych, co zmusza kupującego do przygotowania odliczonej kwoty w gotówce. Dodatkowo, należy pamiętać, że ten sposób płatności jest najczęściej droższym rozwiązaniem. W porównaniu do tradycyjnych przesyłek, wysyłanych po przedpłacie, te wysyłane za pobraniem potrafią kosztować od kilku do nawet kilkunastu złotych więcej.