Co to jest chargeback?

Dzisiaj spróbujemy sobie wyjaśnić kolejne pojęcie, które warto znać, jeśli korzystasz z kart płatniczych. Odpowiemy sobie na pytanie: co to jest usługa chargeback i wyjaśnimy, jak w praktyce wygląda procedura chargeback w banku. Zapraszamy!

Co to jest chargeback?

Zacznijmy od podstaw: co to znaczy – chargeback? Można to przetłumaczyć jako „obciążenie zwrotne”. Chargeback to określenie używane w stosunku do usługi, dzięki której właścicielowi karty płatniczej, w uzasadnionej sytuacji, mogą zostać oddane pieniądze za konkretną transakcję, która została uregulowana tą kartą. Warto pamiętać, że chargeback to opcja dla wszystkich, którzy posiadają kartę Mastercard lub kartę Visa.

Jak działa chargeback? W jakich sytuacjach ma zastosowanie? Co to znaczy chargeback? Usługa chargeback powstała z myślą o ochroniekonsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami, nadużyciami lub pomyłkami. Kiedy można z niej skorzystać? Takich sytuacji może być wiele, na przykład kiedy zapłaciłaś(eś) za coś kartą płatniczą w Internecie, ale zakupiony towar ostatecznie do Ciebie nie dotarł. Inny powód chargeback to chociażby podwójne obciążenie konta za transakcję dokonywaną kartą płatniczą lub brak zwrotu pieniędzy za oddany towar.

Wiemy już, co to jest procedura chargeback, ale musimy pamiętać, że mechanizm chargeback działa jedynie w przypadku transakcji realizowanych za pośrednictwem kart płatniczych. Oznacza to więc, na przykład, że jeżeli przelejesz pieniądze ze swojego rachunku na zły numer konta itp., usługa chargeback na nic Ci się nie zda.

Procedura chargeback: jak wygląda krok po kroku?

No dobrze, ale ile czasu w takim razie może zająć chargeback? O czym warto pamiętać, jeśli naszym celem jest reklamacja chargeback? Załóżmy, że zapłaciłaś(eś) za coś kartą, ale nie otrzymałaś(eś) towaru. Co teraz? Bez względu na to, czy konieczny jest chargeback Mastercard czy może jednak chargeback Visa, najpierw o zaistniałej sytuacji musisz powiadomić bank, który wydał Twoją kartę i złożyć stosowną reklamację, uwzględniając wymagania banku. Jak zgłosić chargeback? Możliwe, że jeśli będziesz chciał(a) skorzystać z tej usługi, bank będzie oczekiwał od Ciebie przedstawienia przydatnych dokumentów, które poświadczają, że zwrot środków jest w Twoim przypadku w pełni uzasadniony.

Co dalej? Z Twojej strony na szczęście już niewiele – teraz inicjatywę przejmuje bank, który jest zobowiązany do przedstawienia zaistniałej sytuacji instytucji, za pośrednictwem której dana transakcja, której dotyczy Twoja reklamacja była realizowana, a ta z kolei musi poprosić sprzedawcę o komentarz. Teraz opcje są dwie: jeśli sprzedawca nie odpowie, nie zaaprobuje reklamacji, jednocześnie nie uzasadniając swojej decyzji lub zaakceptuje Twoje żądania, otrzymasz od sprzedawcy należne Ci środki. Drugą opcją jest sytuacja, w której sprzedawca nie zaakceptuje reklamacji, jako zasadnej i udowodni swoje stanowisko.

Ile czasu jest na zgłoszenie reklamacji chargeback?

Zastanawiasz się, ile dni masz na to, by skorzystać z chargeback? To kwestia indywidualna, uzależniona od tego, dlaczego starasz się o zwrot pieniędzy. Miej to na uwadze i koniecznie sprawdź, jak terminy chargeback wyglądają w Twoim przypadku. Ile trwa chargeback? To również zależy od tego, jak potoczą się losy Twojej reklamacji. Jak można się spodziewać – najszybciej pieniądze otrzymasz, jeśli sprzedawca bez jakichkolwiek problemów zaakceptuje reklamację.

REASUMUJĄC: płatność kartą i chargeback to całkiem dobrana para – korzystanie z tej opcji może uchronić Cię przed finansowymi konsekwencjami, jeśli sprzedawca, od którego kupujesz, towar nie wywiąże się ze swoich zobowiązań itp.