Co to jest misselling i dlaczego warto znać tę definicję?
Gdzieś usłyszałaś(eś) to pojęcie, ale nie masz pojęcia co ono oznacza? Chcesz wiedzieć, na czym polega misselling usług finansowych? Nie wiesz, czym jest misselling w bankowości lub w ubezpieczeniach? Chcesz wiedzieć, co zrobić, by nie paść ofiarą missellingu w banku itp.? Dzisiaj na warsztat bierzemy właśnie misselling! Czytaj dalej!
Misselling: co to znaczy?
Zacznijmy od początku. Jak brzmi definicja missellingu? Misselling to inaczej nieuczciwa sprzedaż, dotycząca najczęściej sektora finansowego. Tym terminem określa się oferowanie klientom zakupu usług i produktów finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom, na przykład są im całkowicie zbędne. Misselling może również polegać na niewłaściwym zaprezentowaniu oferowanych usług w reklamie, których treść wprowadza w błąd. Warto pamiętać, że w polskim prawie misselling jest zachowaniem niedopuszczalnym!
Co zrobić, żeby nie wpaść w sidła missellingu?
Chcąc uniknąć missellingu trzeba przede wszystkim uważać na to, jakie decyzje finansowe podejmujemy! Dla lepszego zobrazowania sytuacji posłużmy się przykładem: jeżeli zamierzasz kupić samochód, zwykle zastanawiasz się, jakie auto będzie odpowiedzią na Twoje potrzeby. Analizujesz jego parametry techniczne, zwracasz uwagę na wygląd, pojemność bagażnika itp. Krótko mówiąc: starasz się dopasować auto, które zaspokoi Twoje oczekiwania. Produkty i usługi finansowe również powinny wychodzić naprzeciw posiadanym przez Ciebie potrzebom i wymaganiom, dlatego podejmując jakiekolwiek kroki finansowe musisz być ostrożna(y)!
Po pierwsze: dokładnie analizuj produkty i usługi, z których korzystasz. Unikaj podejmowania pochopnych decyzji. Zawsze weryfikuj informacje.
Po drugie: czytaj umowy! Nie pobieżnie, nie „po łebkach”, ale od deski do deski!
Po trzecie: jeżeli coś jest niejasne, czegoś nie rozumiesz – drąż, pytaj, szukaj odpowiedzi.
Po czwarte: korzystaj z porad niezależnych specjalistów, którzy udzielą Ci potrzebnych wyjaśnień.
Po piąte: poszerzaj swoją wiedzę finansową. Im więcej wiesz, tym lepiej! Wiedza pozwoli Ci wejść na inny poziom rozmów ze sprzedawcami usług i produktów finansowych.
Po szóste: myśl samodzielnie! Analizuj i przetwarzaj otrzymane informacje. Nie śpiesz się z podejmowaniem decyzji.
Po siódme: miej świadomość tego, że istnieje takie zjawisko, jak misselling. Jedynym sposobem, żeby ustrzec się przed niebezpieczeństwem misselingu jest wiedza o jego istnieniu. Znajomość zagrożeń to podstawa!
REASUMUJĄC: wyjaśniliśmy sobie, czym jest misselling. Teraz już wiesz, dlaczego warto znać to zjawisko, prawda? Mając świadomość tego, że możesz wpaść w podobne sidła, pamiętaj by wszystkie decyzje finansowe podejmować ostrożnie, z rozwagą i weryfikując wszystkie niejasności.